onsdag 28. mai 2008

Reklameanalyse: Mac vs. PC

I dag skal jeg analysere en reklame, og jeg har valgt å analysere en kjent reklamefilm fra USA; Mac vs. PC. Dette er den første reklamen i denne serien, som stort sett dreier seg om å eksponere Windows' feil og vise hva Mac presterer. Dette gjør reklamene ved å personifisere datamaskinene og la dem bli representert av to skuespillere.

Jeg valgte denne reklamefilmen på grunn av den særegne stilen (personene foran en hvit vegg er lett gjenkjennelig; jeg antar det er grunnen til mange parodier på dem).

Her er reklamen som handler om hvordan Mac er bedre enn Windows når det gjelder virus:

Nå skal jeg forklare etter AIDA-modellen:
Det første som skjer er at de to mennene presenterer seg som Mac og PC foran en hvit bakgrunn med en lett låt i bakgrunnen; minimalismen gjør at personene blir det viktigste. Siden vi blir kjent med dem så tidlig og de prater direkte til oss ("Hello, I'm a Mac!" "... And I'm a PC") blir vi oppmerksomme.

PC-en begynner deretter å nyse fordi han har fått et virus (et visuelt ordspill), og ber Mac-en om å holde seg unna. De fleste som har brukt datamaskiner har et forhold til virus, både digitalt og i virkeligheten, og derfor blir vi interesserte.

Mac-en sier så at han ikke trenger å holde seg unna; han kan ikke få virus. PC-en opplever så et kræsj, fryser og faller ut av bildet og ned på bakken. Dette er humoristisk og formidler samtidig informasjon om produktet, og vi får lyst på det.

Til slutt vises en iMac med en logo inni, som gjør at vi kjenner igjen produktet og kanskje vil finne info om det på nettet. Målet deres er at folk skal lete etter, og kanskje lese mer informasjon om Mac-er. Det de håper å ende opp med er at folk skal kjøpe en Mac, altså handling.

Reklamene har mange kjente virkemidler i seg; det første jeg vil peke på er humor. Dersom man ser flere reklamer i samme serie (de finnes på apple.com/getamac) skjønner man at det først og fremst at det er humoren som gjelder.
De har også utformet karakterene etter idealer: Mac-en er en ung, interessant og uformell mann, mens PC er en gammel, formell og kjedelig mann; hvem vil vi helst være?

Målgruppen for denne reklamen vil jeg anslå er mennesker (hovedsakelig menn) i middelklassen fra 15 opp til 35 år. Dette fordi reklamen handler om elektronikk (unge gutter har større interesse for) og rollefiguren vi skal identifisere oss mest med er en mann innen denne alderen. Rollefiguren vi skal le av er eldre enn denne aldersgruppen, og man apellerer til behovet for distansering blant unge; dersom du velger Mac skiller du deg ut, ikke bare blant dine egne, men også fra dine foreldre.

Til sist vil jeg komme med mine egne meninger om reklamen. Jeg mener den er ganske god, fordi den åpner opp for at folk som ikke er innvidd i IT-verdenen skal forstå forskjellen på Mac og PC. Den er morsom og informativ, og jeg har utviklet en liten kjærlighet til hele serien med reklamer.

5 kommentarer:

Ingunn sa...

Ja, du har definitivt fortjent en kommentar eller to her. Du skriver nemlig veldig godt. Men du er vel lei av å få kommentarer fra meg nå.

Eirik sa...

Neida, det er bare hyggelig hver gang du popper innom, Ingunn.

Rune sa...

Hei!
Jeg følger med jeg også...Du skriver veldig godt om et emne som jeg ikke har peiling på. Likevel var det morsom lesning, det er jo et kompliment fra en som tilhører den nye underklassen av pc ignorante.
MVH,
Rune

Eirik sa...

Takker. Jeg kommer til å fortsette med den andre bloggen så lenge som det underholder meg, fremtiden til denne er mer usikker; kanskje den har en fremtid som min blogg om "diverse". Uansett, takk for at du følger med; det beste komplimentet jeg kan få er at du anbefaler den til andre ;)

Eirik sa...

Forresten kan jo det at du leser bloggen min føre til at du ikke lenger er i klassen av dataignorante; ta det som en toveis læringsprosess ;)