onsdag 30. januar 2008

Er norsk et bra språk?

Mine besteforeldre hadde et verdenskart (med alle verdens flagg rundt) på do. En gang jeg tok en titt på alle flaggene, fikk jeg rett og slett en av de idéene. En som blir utløst av tusenvis av små minner som får et tannhjul til å gå. Jeg så på det norske flagget, og det falt meg inn at ikke alle i verden snakket norsk. Deretter kom det filosofiske spørsmålet: Er mitt språk dårligere enn de andre?

Norsk har sine fordeler og feil, som de fleste språk, men norsk er fortsatt særegent, selv om vi gang på gang blir kåret til et "vanskelig" språk. Fortsatt er det en god del myter om vårt eget språk. Blant annet det at språket vårt blir ødelagt av nye stavemåter, at vi er et lite rikt språk og at sj-lyden er en dårlig lyd.

Når folk sier at språket blir ødelagt, er det ofte i sammenheng med at språkrådet vedtar nye stavemåter for ord. For eksempel hadde vi for noen år tilbake en stor debatt om vi skulle skrive bacon "beiken". Akkurat dette forslaget ble ikke vedtatt, men det ble til gjengjeld ord som "sørvis". Men hvorfor blir vi så oppsatt over dette? Hadde vi ikke innført lignende modernisering hadde vi fortsatt skrevet "cigaretter", "jaleoux" og "cognac".

En annen myte er at norsk ikke er et rikt språk, og de nevner da engelsk som et rikere språk. Men det er ikke sånn at et språk ikke klarer å komme med et ord til noe vi mangler et uttrykk for. Klarer man ikke å komme på noe, låner man bare fra et annet språk. Hvilket språk som har mest ord, strides de lærde om.

Det aller siste folk er redde for, er at språket vårt blir ødelagt når vi mister kj-lyden, til fordel for sj-lyden. Til det kan jeg bare si: savner dere th-lyden? Den var sentral i det norske språket, til de oppvoksende generasjoner sluttet å bruke den for "noen" år siden. I tillegg er kj-lyden den vanskeligste å lære.

Ikke noe språk er overlegent noe annet. Det som gjør et språk leveverdig er at det har særegenheter. Norsk er faktisk et språk med særegenheter også. Vi har et helt spesielt ord: "dugnad", og vi skal også være de som fant opp ordet "fuck", som kommer av dialektordet "fukkir" fra norrøn tid. Norsk kultur blir beundret rundt i verden av andre. Så, jeg slår et slag for norsken, og ønsker den lykke til lenge etter min og denne bloggens levetid.

Ingen kommentarer: