torsdag 31. januar 2008

[blå·ger]

Fenomenet blogg har spredd seg. Dette til tross for at det virker ganske ulogisk at "du, jeg og hele verden skal vite hva det du, jeg og hele verden mener om du, jeg og hele verden", som komiker Steinar Sagen har sagt. Denne gangen skal jeg ta en titt på tre blogger av forskjellig type og gi dem kritikk ettersom de er interessante og pene.

Sportskjendiser promoterer seg nå via blogg, og blant de som har blogg finner vi Susann"Tutta" Pettersen. For de uten sportsinteresse: Hun er golfer... og best. Du spør hva bloggen hennes handler om? At hun golfer. Og at hun er best på det. "Her står jeg på en golfbane", "Her står jeg på en flyplass" og "Her er jeg på et fly mellom golfbanen og flyplassen". Problemet til "Tutta" er at hun stort sett skriver om det samme, og med dårlig grammatikk. Layouten er heller ikke pen, og bildene er kjedelige. Jeg forstår at det å blogge er en litt enklere vei til publisitet enn det å hjelpe fattige barn i Afrika en gang i året, men hun kunne da gå litt mer inn for det

Tutta er en kjendis som blogger, en som har blitt kjent fordi hun blogger heter VamPus. Eller, hun heter egentlig Heidi Nordby Lunde og er trettifire, men siden hun konsekvent omtaler seg selv i tredje person som Vampus, er det vel det hun vil hete. Hun ble for noen år tilbake kåret til norgesmester i blogging, og fikk en plass i vår lesebok i 10. klasse.

Jeg liker egentlig ikke blogger med legmannens meninger om alt. Vampus er akkurat dette, en sur dame som tydeligvis hater alt som skjer. Hun har nok ikke så mye annet å gjøre, siden hun skriver flere innlegg daglig om det som irriterer henne. Den massive mengden informasjon gjør at hun ikke får så stor gjennomslagskraft. Layouten hennes er standard, og bildebruken er minimal. I mine øyne er dette ikke norges beste blogg.

Til slutt må jeg være litt positiv. Derfor skal jeg trekke frem en blogg jeg liker å lese. Så, jeg vil trekke frem en litt nerdete blogg, ideell for meg. Dette er "Technology-blog.com" sin Computer Blog, altså en slags blogg i en blogg. Layouten er ikke all verden, men bildene illustrerer nyhetene godt. For de er velskrevne, i mitt interessefelt, kommer i små doser og har bilder som illustrerer godt hva nyheten handler om. Dette er altså en mindre personlig blogg enn de to andre, men jeg synes at denne er den mest interessante å lese.

Til sist må jeg si: Jeg kaster stein i glasshus. Poenget med denne bloggen er jo mine meninger, og å kritisere VamPus var vel litt stygt. For å avrunde skal jeg slå et slag for oss alle. Lenge leve bloggere, selv om vi til tider er litt sure.

Ingen kommentarer: